martes, 14 de enero de 2020

XOSÉ CORNIDE. UN VIAXEIRO E ESPÍA ILUSTRADO CORUÑÉS DO SÉCULO XVIII DE PASO POR PIÑEIRA DE ARCOS E SANDIÁS


Memorias da viaxe que vou facer desde a Coruña á Corte (1754)

Aos seus estudos sobre mineria, pesca e agricultura de Galicia, engadiu as súas afeccións literarias, os relatos de viaxes. Os seus tempranos relatos que se inician en torno a 1754 están plagados de disgresións sobre a situación de Galicia. Na súa leira de Mondego experimentaba con gusanos. En 1765 foi o fundador da Academia de Agricultura de Galicia. En 1755 foi nomeado membro da Real Academia da Historia.
O relato
da viaxe que aqui nos interesa leva por título Memorias da viaxe que vou facer desde a Coruña á Corte”, executado en 1754. Tiña 20 anos cando saíu da Coruña.
Mapa do Bispado de Ourense de Cornide, 1973
O día 26 de Novembro de 1754 pasou por Piñeira de Arcos e Sandiás e dirixiuse cos seus acompañantes a Xinzo de Limia e Chamosiños.

No 1754… p. 65 de barriocanal contextualiza camiño:

“ (...) El 26 a las ocho y media de la mañana dejamos esta villa y subimos una agria cuesta de un cuarto de legua y atravesamos como otra de una cadena de áridos picachos y empezamos a bajar hacia el país de la Limia; esta llanura que conserva su antiguo nombre, era la situación de los pueblos Límicos; su extensión es de cuatro leguas de largo desde un lugar llamado Codosedo, en la falda de la Sierra de la Alberguería (Albergaria), hasta la Puente Linares hacia la raya de Portugal; y de ancho desde una aldea llamada Sandiás hasta otra por nombre Chamosiños; por en medio un ramo de montezuelos desprendido de la sierra ya nombrada, dejando cerca de Ginzo (Xinzo de Limia) un corto espacio por donde se comunica la superior, que es hacia Chamosiños y Villa de Rey con la inferior de ella; desde Sandiás el primer lugar que encontramos bajando a la llanura es Piñeyra de Arcos (Piñeira); éste piensa Gándara sea la patria de Santa Mariña pero se engaña.
A un cuarto de legua de Piñeyra (Piñeira) está Sandiás a la falda de la montaña; antes de llegar al lugar, dejamos a la izquierda una torre ya derrotada que es hoy de la excelentísima casa de Malpica y fue fundación de Sancho Díaz, padre de Bernardo del Carpio, de donde San Díaz o Sandiás, según Pelllicer (...)”

Fonte:

 J.Manuel Abascal y Rosario Cebrián; Los viajes de José Cornide por España y Portugal de 1754 a 1801, Real Academia de la Historia, 2009, p. 141.